W ramach realizacji innowacji pedagogicznej Zwiedzamy stolice Europy uczniowie Wielozawodowego Zespołu Szkół w Zatorze mieli niepowtarzalną okazję odwiedzić jedno
z najbardziej ikonicznych miast świata – Paryż. Wyjazd, który zgromadził wielu koneserów kultury francuskiej, okazał się nie tylko niezapomnianą przygodą, ale przede wszystkim wartościowym doświadczeniem edukacyjnym.
Edukacja poza murami szkoły!
Celem innowacji Zwiedzamy stolice Europy jest wzbogacenie wiedzy uczniów
na temat sztuki, historii i współczesnego życia krajów europejskich. Poprzez bezpośredni kontakt z inną kulturą uczniowie mają szansę uczyć się w sposób praktyczny, aktywny
i angażujący wszystkie zmysły. Paryż – stolica Francji, kraj światowego dziedzictwa kulturowego i kulinarnego – stanowił idealny kierunek na realizację tych założeń.
Paryskie atrakcje – lekcja historii, sztuki i poczucia smaku…
Podczas wyjazdu uczniowie odwiedzili najważniejsze zabytki i miejsca, które do tej pory znali głównie z podręczników - Wieżę Eiffla, Katedrę Notre-Dame, Luwr,Wzgórze Montmartre z bazyliką Sacré-Cœur, Łuk Triumfalny, Pola Elizejskie, cmentarz Père-Lachaise –
a także uczestniczyli w rejsie po Sekwanie i zasmakowali żabich udek oraz ślimaków
w aromatycznym sosie. Każde z tych miejsc stało się żywą lekcją historii, sztuki, a także języka francuskiego, którego podstaw uczniowie mieli okazję spróbować w praktyce, słuchając mieszkańców Paryża.
Wspólne doświadczenie i integracja…
Wyjazd do Paryża to nie tylko zwiedzanie i nauka – to także czas na integrację, budowanie relacji i wspólne przeżywanie emocji. Uczniowie zgodnie podkreślali, że taka forma edukacji jest dla nich najbardziej inspirująca i motywująca. Nauczycielki – Katarzyna Gracjasz, Agnieszka Talik, Sylwia Przejczowska – zadbały o to, by każdy uczestnik czuł się bezpiecznie, aktywnie uczestniczył w programie i wrócił z głową pełną wspomnień
i wiedzy.
Podsumowanie i dalsze plany!
Realizacja wyjazdu do Paryża w ramach innowacji pedagogicznej Zwiedzamy stolice Europy pokazała, że edukacja może (i powinna!) wykraczać poza tradycyjne ramy. Bezpośrednie poznanie kultury, języka i historii innego kraju to doświadczenie, które zostaje
z uczniami na długo.
Zespół nauczycieli Wielozawodowego Zespołu Szkół w Zatorze planuje kontynuację programu i kolejne wyjazdy, dlatego dzięki takim inicjatywom szkoła staje się miejscem inspirującym
do poznawania świata i rozwijania pasji.
Uczniowie uczestniczący w projekcie
wraz z inicjatorkami projektu
Katarzyną Gracjasz, Agnieszką Talik, Sylwią Przejczowską

