W dniach 16-20.05.2022 odbyła się wizyta uczniów i nauczycieli w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Zatorze w ramach mobilności w projekcie Erasmus+ S.O.S. School of Success. 

Celem projektu realizowanego w latach 2021-2023 jest poznanie geografii, historii i dziedzictwa kulturowego krajów partnerskich realizując metodologię CLIL (Content and Language Integrated Learning). W ramach programu europejskiego i uzyskanego grantu, dzieci oraz nauczyciele biorą udział w mobilnościach do wszystkich trzech krajów partnerskich. 

Pierwsza mobilność odbyła się w Polsce. Dlatego też, w maju do Zatora przyjechało 7 gości z Turcji oraz 6 ze Słowacji. Podczas pięciodniowego spotkania uczniowie i nauczyciele zostali powitani przez młodzież, grono pedagogiczne oraz Dyrekcję ZSO w Zatorze, poznali zaplecze szkoły, organizację jej pracy i rodzaje zajęć. Następnie uczestniczyli w zajęciach plastycznych pod kierunkiem pani Justyny Paluchowskiej, w trakcie których wykonali pamiątkowy obraz z symbolami 3 miast partnerskich. 

Drugiego dnia, odbyło się uroczyste sadzenie 3 drzew przy budynku szkoły. Nowe klony zyskały swoje wyjątkowe nazwy- Vranov, Bandirma i Zator- po nazwach miejscowości partnerskich. Następnie, wraz z grupą uczniów z naszej szkoły uczestnicy projektu wzięli udział w grze miejskiej po Zatorze odkrywając w grupach międzynarodowych jego zabytki i ważne punkty na mapie. To wyzwanie bardzo przypadło do gustu naszym gościom, wszyscy bardzo dobrze bawili się  w wyścigu po wygraną, a przy tym doskonale się zintegrowali. Po wyłonieniu zwycięskiej drużyny wszyscy udali się na niezwykłą lekcję geografii prowadzoną w języku angielskim przez panią Katarzynę Gracjasz. Było to niezwykle ciekawe doświadczenie dla naszych uczniów i gości, podczas którego poznali najważniejsze zabytki i bogactwa rejonów naszego kraju oraz ich cechy krajobrazu. 

Tego dnia odbyły się także warsztaty w Regionalnym Ośrodku Kultury w Zatorze, które poprzedzone zostało projekcją filmu o Dolinie Karpia. Podczas wizyty w ROKu, każdy uczestnik miał okazję stworzyć swój unikalny workoplecak z motywem karpia pod czujnym okiem instruktorów oraz pani Justyny Paluchowskiej. Dzięki temu, nasi gości stworzyli wyjątkową, regionalną pamiątkę z wizyty. Ten dzień zwieńczony został wspólnym spotkaniem muzyczno- integracyjnym w Ośrodku Wypoczynkowym Karpik w Graboszycach, podczas których pan Łukasz Jabcoń oczarował naszych gości zabawnymi i angażującymi zajęciami z boom-boom rurkami oraz tańcem „Just Dance”. Wszyscy świetnie się bawili przy wspólnej zabawie i ognisku. 

Trzeciego dnia, uczestnicy projektu wybrali się na wycieczkę do Kopalni Soli w Wieliczce oraz wzięli udział w grze terenowej po zabytkach Starego Miasta w Krakowie. Był to niezwykły dzień pełen przygód, sporej dawki historii oraz polskich legend. Uczniowie mieli okazję znowu popracować i komunikować się w międzynarodowych grupach. Było widać, że bardzo się polubili.  W czwartym dniu nasi uczniowie wraz z rówieśnikami z krajów partnerskich oddali się wspólnej zabawie w parku rozrywki Energylandia, podczas której pod okiem nauczycieli mieli okazję jeszcze bliżej się poznać         i komunikować przemierzając kolejne atrakcje w grupach. 

Piąty dzień był czasem podsumowań, podziękowań i upominków dla wszystkich uczestników. Uczniowie wzięli udział w quizie interaktywnym, sprawdzając wiedzę o naszym kraju i regionie. Odebrali też swoje certyfikaty i nagrody oraz złożyli autografy na pamiątkowych koszulkach. Wizyta naszych gości z Turcji i Słowacji była dla wszystkich wielkim przeżyciem. Z radością przyjęliśmy podziękowania i gratulacje ciesząc się, że nasi partnerzy mają tyle wspaniałych wspomnień i przeżyć z wizyty w Zatorze.  

Dlatego też pragnę złożyć szczególne podziękowania pani Dyrektor Anecie Huczek-Wojtal za pomocną dłoń, ogrom zaangażowania i udzielone wsparcie na każdym etapie projektu. Dziękuję także pani Monice Skowron za niezastąpioną pomoc w organizacji tej pięciodniowej wizyty oraz opiekę nad naszymi gośćmi podczas ich wizyty w szkole i wycieczki. Podejmowanie takich działań z chętną do pracy młodzieżą, otwartą na nowe wyzwania i zmotywowaną oraz ze wspaniałymi nauczycielami zawsze gotowymi do współpracy i tak pomocnymi, to wielki zaszczyt.

Realizacja tej mobilności także przykład owocnej współpracy z zaprzyjaźnionymi instytucjami. Bardzo dziękujemy za wsparcie w tej inicjatywie Urzędowi Miejskiemu w Zatorze, Stowarzyszeniu Dolinie Karpia, Regionalnemu Ośrodkowi Kultury w Zatorze, Ośrodkowi Wypoczynkowo-Rekreacyjnemu „Karpik” w Graboszycach, oraz Parkowi Rozrywki Energylandia w Zatorze.

Teraz wspólnie czekamy na kolejne mobilności w ramach programu Erasmus+  -tym razem w Turcji i Słowacji.

Szkolny koordynator projektu,

Magdalena Szarek-Witek