Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) utrzymała w mocy decyzję o wyborze wykonawcy nowej obwodnicy Zatora. Umowa na budowę trasy o wartości 76,2 mln zł ma zostać podpisana w lipcu, po zakończeniu kontroli dokumentacji.

Procedura wyboru wykonawcy

Pierwotnie wykonawcę obwodnicy wyłoniono we wrześniu 2024 r. – została nim firma Skanska. Jednak wszystkie uczestniczące w postępowaniu firmy (w tym sam zwycięzca) złożyły odwołania. W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) unieważniła wyniki i przeprowadziła ponowną weryfikację ofert. Tym razem najkorzystniejszą okazała się propozycja konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Od tego rozstrzygnięcia również wpłynęły odwołania, ale KIO oddaliła je w całości, potwierdzając zasadność wyboru.

Nowoczesne zarządzanie projektem – metodyka BIM

Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem Building Information Modeling (BIM), czyli cyfrowej metodyki zarządzania informacją. Dzięki niej wszystkie dane – od projektu, przez budowę, aż po utrzymanie obiektu – będą gromadzone w jednym miejscu, a trójwymiarowe modele ułatwią koordynację prac.

– Dziś projekty budowlane są coraz bardziej skomplikowane, a ilość niezbędnych informacji rośnie. BIM pozwala nam lepiej zarządzać procesem inwestycyjnym – wyjaśnia GDDKiA.

Obwodnica Zatora to pierwsza drogowa inwestycja w Małopolsce, w której zastosowano tę technologię. Wybór padł na nią ze względu na złożoność prac – obejmują nie tylko budowę drogi, ale też mostów oraz infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizację, sieci gazowe i elektroenergetyczne).

Dialog konkurencyjny zamiast tradycyjnego przetargu

GDDKiA zdecydowała się na niestandardową procedurę wyboru wykonawcy – dialog konkurencyjny. W pierwszym etapie zgłosiło się sześć firm, z których wybrano trzy do dalszych rozmów.

– Chcieliśmy, aby wykonawcy mieli wpływ na kształt kontraktu, który później będą realizować – mówią przedstawiciele GDDKiA. – Dzięki wspólnym spotkaniom udało się wypracować rozwiązania usprawniające przepływ informacji i automatyzację procesów.

W trakcie czterech tur rozmów omawiano m.in. doświadczenia firm w zakresie BIM, korzyści z jego stosowania oraz możliwe innowacje. Efektem było wypracowanie ostatecznego kształtu dokumentacji przetargowej.

Elektroniczny Dziennik Budowy

Obwodnica Zatora będzie także pierwszą inwestycją w regionie, w której zastosowany zostanie Elektroniczny Dziennik Budowy. Ma to ograniczyć użycie dokumentacji papierowej i przyspieszyć proces inwestycyjny.

Przebieg i zalety obwodnicy

Nowa droga o długości 2,1 km będzie biegła zachodnią stroną Zatora, omijając centrum miasta. Rozpocznie się przy rondzie na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja), a zakończy przy stacji paliw na DK28 (ul. Wadowicka). Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.

W ramach inwestycji rozbudowane zostaną również:

  • ul. Wadowicka (DK28)

  • ul. Gen. Sikorskiego (DW781)

  • ul. Bugajska (droga powiatowa)

  • ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne)

Powstaną także nowe drogi gminne oraz przebudowana infrastruktura techniczna (wodociągi, kanalizacja, gaz, energia).

Bezpieczeństwo i ochrona środowiska

Dla pieszych i rowerzystów przewidziano dwa przejścia podziemne. Inwestycja uwzględnia również ochronę przyrody – powstaną:

  • jedno przejście dla zwierząt,

  • trzy przepusty,

  • dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła),

  • ekrany akustyczne.

    Źródło: GDDKiA

Finansowanie i harmonogram

Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Budowa ma potrwać od 2025 do 2027 roku.