Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) utrzymała w mocy decyzję o wyborze wykonawcy nowej obwodnicy Zatora. Umowa na budowę trasy o wartości 76,2 mln zł ma zostać podpisana w lipcu, po zakończeniu kontroli dokumentacji.
Procedura wyboru wykonawcy
Pierwotnie wykonawcę obwodnicy wyłoniono we wrześniu 2024 r. – została nim firma Skanska. Jednak wszystkie uczestniczące w postępowaniu firmy (w tym sam zwycięzca) złożyły odwołania. W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) unieważniła wyniki i przeprowadziła ponowną weryfikację ofert. Tym razem najkorzystniejszą okazała się propozycja konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Od tego rozstrzygnięcia również wpłynęły odwołania, ale KIO oddaliła je w całości, potwierdzając zasadność wyboru.
Nowoczesne zarządzanie projektem – metodyka BIM
Inwestycja będzie realizowana z wykorzystaniem Building Information Modeling (BIM), czyli cyfrowej metodyki zarządzania informacją. Dzięki niej wszystkie dane – od projektu, przez budowę, aż po utrzymanie obiektu – będą gromadzone w jednym miejscu, a trójwymiarowe modele ułatwią koordynację prac.
– Dziś projekty budowlane są coraz bardziej skomplikowane, a ilość niezbędnych informacji rośnie. BIM pozwala nam lepiej zarządzać procesem inwestycyjnym – wyjaśnia GDDKiA.
Obwodnica Zatora to pierwsza drogowa inwestycja w Małopolsce, w której zastosowano tę technologię. Wybór padł na nią ze względu na złożoność prac – obejmują nie tylko budowę drogi, ale też mostów oraz infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizację, sieci gazowe i elektroenergetyczne).
Dialog konkurencyjny zamiast tradycyjnego przetargu
GDDKiA zdecydowała się na niestandardową procedurę wyboru wykonawcy – dialog konkurencyjny. W pierwszym etapie zgłosiło się sześć firm, z których wybrano trzy do dalszych rozmów.
– Chcieliśmy, aby wykonawcy mieli wpływ na kształt kontraktu, który później będą realizować – mówią przedstawiciele GDDKiA. – Dzięki wspólnym spotkaniom udało się wypracować rozwiązania usprawniające przepływ informacji i automatyzację procesów.
W trakcie czterech tur rozmów omawiano m.in. doświadczenia firm w zakresie BIM, korzyści z jego stosowania oraz możliwe innowacje. Efektem było wypracowanie ostatecznego kształtu dokumentacji przetargowej.
Elektroniczny Dziennik Budowy
Obwodnica Zatora będzie także pierwszą inwestycją w regionie, w której zastosowany zostanie Elektroniczny Dziennik Budowy. Ma to ograniczyć użycie dokumentacji papierowej i przyspieszyć proces inwestycyjny.
Przebieg i zalety obwodnicy
Nowa droga o długości 2,1 km będzie biegła zachodnią stroną Zatora, omijając centrum miasta. Rozpocznie się przy rondzie na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja), a zakończy przy stacji paliw na DK28 (ul. Wadowicka). Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji rozbudowane zostaną również:
-
ul. Wadowicka (DK28)
-
ul. Gen. Sikorskiego (DW781)
-
ul. Bugajska (droga powiatowa)
-
ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne)
Powstaną także nowe drogi gminne oraz przebudowana infrastruktura techniczna (wodociągi, kanalizacja, gaz, energia).
Bezpieczeństwo i ochrona środowiska
Dla pieszych i rowerzystów przewidziano dwa przejścia podziemne. Inwestycja uwzględnia również ochronę przyrody – powstaną:
-
jedno przejście dla zwierząt,
-
trzy przepusty,
-
dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła),
-
ekrany akustyczne.
Źródło: GDDKiA
Finansowanie i harmonogram
Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Budowa ma potrwać od 2025 do 2027 roku.